Brooklyn blackout cake

Receptet kommer från Sockerrus
(som är min stora inspirationskälla besök henne gärna och beundra alla fantastiska bakverk hon gör)

(Endast själva tårtbottnen)

100 g smör, rumstempererat

250 g strösocker

2 ägg

1/4 tsk vaniljpulver (eller 1/2 tsk vaniljsocker)

50 g kakao

3/4 tsk bakpulver

3/4 tsk bikarbonat

en nypa salt

170 g mjöl

1 1/2 dl mjölk

Gör så här:

Vispa smör och socker fluffigt.
Vispa ner äggen, ett i taget.
Vispa lite efter varje ägg så att allt är väl blandat.
Häll i vaniljpulver, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt.
Blanda väl.
Tillsätt mjölken och hälften av mjölet.
Vispa en stund innan du häller i resten av mjölet.
Vispa tills allt är väl blandat och du har en jämn smet.

Häll smeten i 3 formar á 20cm och grädda på 175 grader i 25-30 min.
Kakan går även att göra i bara en form.
Skulle tro att kakan behöver runt 50-60 min i ugnen då men vet ej exakt tid utan låt en sticka avgöra när kakan är klar (den ska vara torr).
Öppna dock ej ugnen de första 40 minutrarna då den lätt kan sjunka ihop då.

(Jag gjorde en dubbelsats och lät den vara inne ca 60 min, i en 24 cm form, dock använde jag inte hela satsen utan det räckte till några muffins också)

 

(bilden är min egen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback