Sockerpasta

När jag gör sockerpasta använder jag det här receptet, för det är det enda jag testat hittills!
Men jag har en tanke på att testa något av dom andra som finns ute!


Ingredienser

1 msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
1½ dl vit sirap
1 msk olja
(Ibland 1 tsk vaniljarom)
ca 17 dl florsocker

Gör så här
  1. Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med vatten.
  2. När gelatinet har löst sig helt i vattnet häller du i oljan och sirapen.
  3. Häll upp florsockret i en stor skål och häll sedan i vätskeblandningen (och eventuellt vaniljarom).
  4. Blanda sedan för hand (OBS ej elvisp) tills blandningen är någolunda fast.
  5. Ta upp den ur bunken och knåda tills den är slät och fin.
  6. Är den fortfarande för kladdig så tillsätt lite florsocker. Tänk dock på att det är bättre om den är lite för kladdig än för torr. Skulle den bli för torr så är den svår att arbeta med.
  7. När degen känns bra så virar du in den ordentligt i plastfolie och förvara den i en lufttät burk.

Den färdiga sockerpastan ska förvaras i rumstemperatur och gärna mörkt
(då solljus lätt bleker den om du har färgat den).
Förvarar du den på detta sätt så håller den minst en månad.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback