Marshmallowsbrownies med chokladkrisp

Browniebotten
200 g mörk choklad
100 g smör
3 1/2 dl socker
4 ägg
1 3/4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
 
1 påse minimarshmallows (ca 280g)
 
Chokladkrisp
200 g mörk choklad el mjölkchoklad
100 g smör
7-8 dl rice krispies
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 °.
Smält chokladen över vattenbad.
Lägg i smöret och låt det smälta tillsammans med chokladen.
Häll blandningen i en bunke och tillsätt sockret.
Låt blandningen svalna lite och tillsätt sedan ett ägg åt gången.
Blanda ner vetemjöl, vaniljsocker och salt.
Rör ihop med en slickepott. Bred ut smeten i en form, ca 20*30 cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 min.
Ta ut kakan och sprid ut minimarshmallows över den. Grädda kakan ytterligare 5 min.
Låt kakan svalna på ett galler.
 
Chokladkrisp
Smält chokladen och smöret över vatten bad.
Blanda i rice krispies och rör om.
Bredblandningen jämt över kakan.
 
Låt kakan stå övertäckt i kylskåp någon timme, för att lättare skära fina bitar.
 

(Jag hade inte tillräckligt med minimarshmallows så jag klippte vanliga och blandade)

Receptet är hämtat ur Hembakat nr 5 2012
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback